Η αιτιολογική έκθεση των νέων ποινών της φοροδιαφυγής. Το τελικό σχέδιο νόμου όπως κατατέθηκε στη Βουλή

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου «Μέτρα για την εφαρμογή της Συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων». Μεταξύ άλλων προβλέπεται η θέσπιση νέων ρυθμίσεων στο Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4174/2013) όπου ορίζονται οι ποινικές διατάξεις για το αδίκημα της φοροδιαφυγής. Η αιτιολογική έκθεση των νέων διατάξεων έχει ως εξής: «Με τις προτεινόμενες διατάξεις του άρθρου αυτού θεσπίζεται Δέκατο Τρίτο Κεφάλαιο στον ν.
4174/2013, αποτελούμενο από τα άρθρα 66 έως 71, με το οποίο ορίζονται οι ποινικές διατάξεις για τα εγκλήματα φοροδιαφυγής και οι σχετικές ποινικές κυρώσεις. Οι προτεινόμενες διατάξεις καλύπτουν όλο το φάσμα των σοβαρών περιπτώσεων της φοροδιαφυγής, εξορθολογίζοντας το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο με τον επαναπροσδιορισμό των προϋποθέσεων στοιχειοθέτησης των σχετικών εγκλημάτων.
Με τις προτεινόμενες διατάξεις του άρθρου 66 προσδιορίζονται τα ποινικά αδικήματα που σχετίζονται με τη φοροδιαφυγή. Συγκεκριμένα στην παράγραφο 1 του προτεινόμενου άρθρου περιγράφονται οι αντικειμενικές υποστάσεις των εγκλημάτων φοροδιαφυγής που σχετίζονται με τον φόρο εισοδήματος, τον ενιαίο φόρο ιδιοκτησίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), τον ειδικό φόρο ακινήτων (ΕΦΑ) (περίπτωση α΄), τον φόρο προστιθέμενης αξίας, τον φόρο κύκλου εργασιών, τον φόρο ασφαλίστρων, τους παρακρατούμενους και επιρριπτόμενους φόρους, τέλη και εισφορές (περίπτωση β΄) και τον φόρο πλοίων (περίπτωση γ΄). Στις παραγράφους 3 και 4 του προτεινόμενου άρθρου καθορίζονται οι ποινές οι οποίες εξαρτώνται από το ύψος του φόρου που δεν αποδόθηκε ή συμψηφίστηκε ή εξέπεσε ή επεστράφη ή διακρατήθηκε. Το ύψος του φόρου για την στοιχειοθέτηση της πλημμεληματικής μορφής των εγκλημάτων ορίζεται στο ποσό των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ, ενώ για την κακουργηματική μορφή καθορίζεται στο ποσό των εκατό πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ. 
Ειδικότερη ρύθμιση εισάγεται για τον φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ), όπου προβλέπονται μικρότερα ποσά για την θεμελίωση τόσο της πλημμεληματικής (50.000 ευρώ) όσο και της κακουργηματικής μορφής (100.000 ευρώ) των εγκλημάτων. Στην παράγραφο 5 του προτεινόμενου άρθρου τυποποιείται το έγκλημα της έκδοσης και αποδοχής πλαστών και εικονικών φορολογικών στοιχείων ανεξάρτητα από το αν ο υπαίτιος διαφεύγει ή μη την πληρωμή φόρου. Διαμορφώνονται δύο πλημμεληματικές και μία κακουργηματική μορφή του εγκλήματος. Στην ίδια παράγραφο δίδονται ορισμοί του πλαστού και του εικονικού φορολογικού στοιχείου για την εφαρμογή της διάταξης. Με την παράγραφο [6] του προτεινόμενου άρθρου τιμωρείται η μη έκδοση ή η ανακριβής έκδοση των προβλεπόμενων από τις κείμενες διατάξεις στοιχείων ή παραστατικών. Με τις προτεινόμενες διατάξεις του άρθρου 67 προσδιορίζονται τα πρόσωπα που θεωρούνται αυτουργοί και συνεργοί των εγκλημάτων, εφόσον με οποιαδήποτε πράξη ή παράλειψη συντέλεσαν στη διάπραξή τους. 
Με τις προτεινόμενες διατάξεις του άρθρου 68 προστίθεται άρθρο στον ν. 4174/2013 και ρυθμίζονται δικονομικά θέματα καθώς και η παραγραφή των εγκλημάτων φοροδιαφυγής. Με τις προτεινόμενες διατάξεις του άρθρου 69 ορίζονται θέματα μετατροπής και αναστολής των ποινών. Στις προτεινόμενες διατάξεις του άρθρου 70 περιέχονται μεταβατικές διατάξεις ενόψει της κατάργησης με το προτεινόμενο άρθρο 73 των άρθρων 17, 18, 19, 20 και 21 του ν.2523/1997. Με τις προτεινόμενες διατάξεις του άρθρου 71 καταργούνται τα άρθρα 17, 18, 19, 20 και 21 του ν.2523/1997». Δείτε το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου όπως κατατέθηκε στη Βουλή εδώ και την Αιτιολογική Έκθεση εδώ

Σχόλια