Χρονομεριστική μίσθωση (time sharing) και μακροχρόνια προϊόντα διακοπών: Οι 10 σημαντικότερες συμβουλές για τον καταναλωτή

Τα Ευρωπαϊκά Κέντρα Καταναλωτή (Δίκτυο Ε.Κ.Κ.) δέχονται, συχνά, παράπονα από δυσαρεστημένους καταναλωτές, οι οποίοι αισθάνονται ότι έχουν “παγιδευθεί”, μετά από εξαιρετικά επίμονες και επιθετικές τακτικές πώλησης, σε μια μακρόχρονης διάρκειας σύμβαση χρονομεριστικής μίσθωσης (time sharing), αποκτώντας δικαιώματα χρήσης καταλυμάτων, τα οποία, στην πραγματικότητα, δεν χρειάζονται. Οι εν λόγω συμβάσεις φέρουν συνήθως τον τίτλο “συμβάσεις χρονομεριστικής μίσθωσης” ή “συμβάσεις μακροπρόθεσμου προϊόντος διακοπών”, αλλά μπορούν να έχουν
 και διαφορετικές ονομασίες.
Το κοινό στοιχείο αυτών των συμβάσεων είναι ότι “εγκλωβίζουν” τους καταναλωτές σε μια μακρόχρονης διάρκειας σύμβαση, μερικές φορές ακόμη και για 50 έτη, με αντάλλαγμα την εξοικονόμηση χρημάτων από την εξασφάλιση μελλοντικών διακοπών.
Μια τέτοια συμφωνία μπορεί και να αποτελεί καλή ευκαιρία, υπό την προϋπόθεση ότι πραγματοποιείται με τη σωστή εταιρία, το σωστό άτομο και την κατάλληλη χρονική στιγμή.
Δυστυχώς, όμως, αυτή η βιομηχανία προσελκύει εταιρείες που θα προσπαθήσουν να σε εξαπατήσουν. Υπάρχουν παγίδες τις οποίες πρέπει να αποφύγεις, αλλά και ένα πράγμα που πρέπει να έχεις πάντοτε κατά νου: Το δίκαιο της Ε.Ε. προσφέρει ισχυρή προστασία στον καταναλωτή, αρκεί η σύμβαση χρονομεριστικής μίσθωσης να είναι διάρκειας μεγαλύτερης του έτους.
Όλα αυτά συνοψίζονται στις παρακάτω 10 βασικές συμβουλές:
1. Μη χαλάσεις τις διακοπές μιας ζωής, με μια σύμβαση για την οποία θα μετανιώνεις μια ολόκληρη ζωή. Σκέψου πολύ πριν προχωρήσεις στην αγορά ενός χρονομεριδίου, πριν εγγραφείς μέλος σε λέσχη διακοπών ή πριν αναλάβεις παρόμοιες δεσμεύσεις.
2. Να είσαι ιδιαίτερα επιφυλακτικός με τα “δωρεάν πακέτα διακοπών”, τυχόν λαχεία που μπορεί να κερδίσεις ή προσκλήσεις συμμετοχής σε λέσχες διακοπών: Τίποτα δεν είναι δωρεάν.
3. Όσο πιο επιθετικές είναι οι τακτικές των πωλήσεων, τόσο πιο καχύποπτος θα πρέπει να είσαι. Υπάρχουν “μεταμφιεσμένοι λύκοι” που καραδοκούν.
4. Ποτέ και για κανένα λόγο μην πληρώσεις κατά τη διάρκεια της παρουσίασης τέτοιου πακέτου.
5. Να ζητάς πάντοτε τη σύμβαση στη γλώσσα σου. Είναι δικαίωμά σου. Οι αξιόπιστες εταιρείες θα σου την παρέχουν χωρίς δισταγμό.
6. Κάνε συνολικό υπολογισμό του ποσού που οφείλεις, ελέγχοντας με προσοχή τα επιμέρους ποσά. Πρόσεξε για τυχόν κρυφές πρόσθετες χρεώσεις, όπως η ασφάλιση ή η συντήρηση. Υπολόγισε όλα τα επιπλέον ποσά που μπορεί να προστεθούν κατά τη διάρκεια της σύμβασης.
7. Πριν από την υπογραφή της σύμβασης, έλεγξε καθετί που υπάρχει στην ιστοσελίδα της εταιρείας, καθώς και αν άλλοι καταναλωτές έκαναν σχόλια ή έγραψαν εμπειρίες τους από συναλλαγές με την εταιρία αυτή σε άλλες ιστοσελίδες.
8. Πρόσεχε τις συμβάσεις που προσφέρουν τη δυνατότητα χρήσης καταλυμάτων ή άλλων συναφών υπηρεσιών για χρονική διάρκεια μικρότερη του έτους. Δεν καλύπτονται με την ίδια προστασία από το δίκαιο της Ε.Ε., ιδίως σε περίπτωση απάτης.
9. Μην κάνεις καμία πληρωμή πριν από την υπογραφή της σύμβασης. Έχεις 14 ημέρες για να αλλάξεις γνώμη χωρίς, μάλιστα, να χρειάζεται να τη δικαιολογήσεις. Απλώς υπαναχωρείς από τη σύμβαση.
Πολύ αργά; Μην απελπίζεσαι. Αν ο έμπορος δεν συμπεριφέρεται όπως πρέπει σύμφωνα με τη σύμβαση, μπορεί να έχεις ακόμη τη δυνατότητα να υπαναχωρήσεις. Αρκεί να απευθυνθείς χωρίς καθυστέρηση στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας για να δεις τι μπορείς να κάνεις. (δελτίο τύπου eccgreece.gr)

Σχόλια