Η πρόσκρουση πτηνού σε αεροπλάνο συνιστά έκτακτη περίσταση που απαλλάσσει τον αερομεταφορέα από την υποχρέωσή αποζημίωσης σε περίπτωση καθυστέρησης της πτήσης (ΔΕΕ)
Απόφαση του ΔΕΕ στην υπόθεση C-315/15 Marcela Pešková και
Jirí Pešká κατά Travel Service a.s: Η πρόσκρουση πτηνού σε αεροπλάνο συνιστά
έκτακτη περίσταση η οποία μπορεί να απαλλάξει τον αερομεταφορέα από την
υποχρέωσή του αποζημιώσεως σε περίπτωση μεγάλης καθυστερήσεως της πτήσεως.
Εντούτοις, οσάκις εξουσιοδοτημένος προς τούτο εμπειρογνώμονας διαπιστώσει μετά
την πρόσκρουση ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος μπορεί να πετάξει, ο μεταφορέας
δεν μπορεί να δικαιολογήσει την καθυστέρηση επικαλούμενος την ανάγκη
διενέργειας ενός δεύτερου ελέγχου.
Το Δικαστήριο στην απόφασή του, υπενθυμίζει κατ’ αρχάς ότι
ως έκτακτες περιστάσεις κατά την έννοια του κανονισμού (ΕΚ) 261/2004 (για τη
θέσπιση κοινών κανόνων αποζημίωσης των επιβατών αεροπορικών μεταφορών και
παροχής βοήθειας σε αυτούς σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης και ματαίωσης ή
μεγάλης καθυστέρησης της πτήσης) νοούνται τα γεγονότα τα οποία, ως εκ της
φύσεως και των αιτίων τους, δεν συνδέονται αναπόσπαστα με την κανονική άσκηση
της δραστηριότητας του αερομεταφορέα και εκφεύγουν του αποτελεσματικού ελέγχου
του.
Υπενθυμίζει επίσης ότι δεν συνιστά έκτακτη περίσταση η
πρόωρη δυσλειτουργία ορισμένων εξαρτημάτων του αεροσκάφους, καθώς μια τέτοια
βλάβη δεν παύει να συνδέεται αναπόσπαστα με το σύστημα λειτουργίας του
αεροσκάφους. Πράγματι, η συντήρηση και η ομαλή λειτουργία του αεροσκάφους
εμπίπτουν στο πεδίο ευθύνης των αερομεταφορέων.
Αντιθέτως, το Δικαστήριο αποφαίνεται ότι η τυχόν πρόσκρουση
πτηνού σε αεροσκάφος, καθώς και η ενδεχόμενη ζημία που προκαλείται από την
πρόσκρουση αυτή δεν συνδέονται αναπόσπαστα με το σύστημα λειτουργίας του
αεροσκάφους, οπότε μια τέτοια πρόσκρουση δεν είναι, ως εκ της φύσεως και των
αιτίων της, αναπόσπαστα συνδεδεμένη με την κανονική άσκηση της δραστηριότητας
του αερομεταφορέα και εκφεύγει του αποτελεσματικού ελέγχου του.
Συνεπώς, η πρόσκρουση πτηνού σε αεροσκάφος συνιστά έκτακτη
περίσταση κατά την έννοια του κανονισμού. Στη συνάφεια αυτή, το Δικαστήριο
υπενθυμίζει ότι ο αερομεταφορέας απαλλάσσεται της υποχρεώσεώς του αποζημιώσεως
μόνον εάν δύναται να αποδείξει, αφενός, ότι η ματαίωση ή η καθυστέρηση πτήσεως
διάρκειας ίσης ή μεγαλύτερης των τριών ωρών κατά την άφιξη οφείλεται σε έκτακτη
περίσταση η οποία δεν θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί ακόμη και εάν είχαν ληφθεί
όλα τα εύλογα μέτρα και, αφετέρου, ότι ελήφθησαν όλα τα μέτρα προκειμένου να
αποτραπεί η ματαίωση της συγκεκριμένης πτήσεως ή η καθυστέρηση διάρκειας ίσης ή
μεγαλύτερης των τριών ωρών συνεπεία των έκτακτων περιστάσεων που αντιμετώπισε
αυτός ο αερομεταφορέας.
Τέλος, το Δικαστήριο εκτιμά ότι, στην περίπτωση που η μεγάλη
καθυστέρηση ενός αεροσκάφους έχει ως αιτία όχι μόνον μια έκτακτη περίσταση η
οποία δεν θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί δια της λήψεως των ενδεδειγμένων για
την κατάσταση μέτρων και προς αποτροπή των συνεπειών της οποίας ο
αερομεταφορέας αυτός είχε λάβει όλα τα εύλογα προς τούτο μέτρα (πρόσκρουση
πτηνού σε αεροσκάφος), αλλά και κάποια άλλη περίσταση της οποίας η επέλευση
είναι καταλογιστέα σε αυτόν (τεχνικό πρόβλημα του αεροσκάφους), η καθυστέρηση
που συνδέεται με την έκτακτη περίσταση πρέπει να αφαιρείται από τον συνολικό
χρόνο της καθυστερήσεως κατά την άφιξη της πτήσεως προκειμένου να εκτιμηθεί εάν
το μέρος της καθυστερήσεως που είναι καταλογιστέο στον μεταφορέα είναι ίσο ή
μεγαλύτερο των τριών ωρών και για το οποίο επομένως πρέπει να καταβληθεί
αποζημίωση. (curia.europa.eu). Δείτε
την απόφαση εδώ
Σχόλια