ΣτΕ: Συνταγματικό το πρόστιμο των 10.549,44 ευρώ που επιβάλλεται στον εργοδότη για κάθε αδήλωτο εργαζόμενο
ΣτΕ 2151/2017 (Δ’) Συνταγματικό το πρόστιμο των 10.549,44 ευρώ που επιβάλλεται στον
εργοδότη για κάθε αδήλωτο εργαζόμενο. (αντίθετη μειοψηφία)
«Επειδή η ανωτέρω διάταξη του άρθρου 1 περ. α΄ της υπ’
αριθ. 27397/122/19.8.2013 κοινής απόφασης του Υπουργού και
του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας έχει υπαγορευθεί από
επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, οι οποίοι συνίστανται στην
αποτελεσματική καταπολέμηση του φαινομένου της αδήλωτης εργασίας, η οποία
αφενός μεν παραβιάζει τα βασικά δικαιώματα των εργαζομένων, με συνέπεια να
μεταπίπτει η εργασία από κοινωνικό λειτούργημα σε αντικείμενο εμπορίας,
αφετέρου δε στερεί από τα ασφαλιστικά ταμεία, σημαντικά έσοδα, με συνέπεια την
αποδυνάμωση του ασφαλιστικού συστήματος, ιδιαιτέρως κατά την περίοδο της
σοβαρής δημοσιονομικής κρίσης που διέρχεται η Χώρα.
Πράγματι, όπως προκύπτει
από τις προπαρασκευαστικές εργασίες του ν. 3996/2011,
η αδήλωτη εργασία ανήρχετο σε ποσοστό 20%, ενώ η απώλεια εσόδων από τα
ασφαλιστικά ταμεία λόγω της εισφοροδιαφυγής ανήλθε σε 6 δις ευρώ ετησίως.
Περαιτέρω, η αδήλωτη εργασία, η οποία στερεί και από το Κράτος σημαντικά
φορολογικά έσοδα, αποτελεί στρεβλωτικό παράγοντα της οικονομίας, καθόσον
νοθεύει τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων, με τη διαμόρφωση συνθηκών
αθεμίτου ανταγωνισμού. Εν όψει τούτων, η προαναφερθείσα διάταξη του άρθρου 1
περ. α΄ της υπ’ αριθ. 27397/122/19.8.2013 κοινής
απόφασης του Υπουργού και του Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης,
κατά το μέρος που με αυτή προσδιορίζεται το επιβαλλόμενο στον εργοδότη πρόστιμο
για κάθε αδήλωτο εργαζόμενο ηλικίας άνω των 25 ετών στο ποσό των 10.549,44
ευρώ, δεν αντίκειται στην προβλεπόμενη από το άρθρο 25 παρ. 1 του Συντάγματος
αρχή της αναλογικότητος. Και τούτο διότι με τη διάταξη αυτή δεν θεσπίζεται
κύρωση προδήλως απρόσφορη, ούτε η προβλεπόμενη κύρωση υπερακοντίζει τον
επιτακτικό σκοπό δημοσίου συμφέροντος, τον οποίο αποβλέπει να εξυπηρετήσει,
δηλαδή την αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας, δεδομένου ότι με το σοβαρό ύψος
του προβλεπόμενου προστίμου επιδιώκεται τόσο ο αυστηρός κολασμός του
συγκεκριμένου παραβάτη, όσο και η αποτροπή της παράνομης πρακτικής της αδήλωτης
εργασίας από τους λοιπούς εργοδότες.
Κατ’ ακολουθίαν το καθοριζόμενο από την
ανωτέρω διάταξη του άρθρου 1 περ. α΄ της υπ’ αριθ. 27397/122/19.8.2013 κοινής
απόφασης του Υπουργού και του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και
Πρόνοιας πρόστιμο των 10.549,44 ευρώ δεν δύναται, να θεωρηθεί ως προδήλως
δυσανάλογο για την επίτευξη του προαναφερθέντος σκοπού δημοσίου συμφέροντος, εν
όψει της σπουδαιότητος του διακυβευόμενου αγαθού της καταπολέμησης του
φαινομένου της αδήλωτης εργασίας, με τις εκτεθείσες σοβαρότατες για τους
εργαζόμενους, το ασφαλιστικό σύστημα και τα δημόσια έσοδα δυσμενείς συνέπειες.
Τέλος, το ύψος του εν λόγω προστίμου ευλόγως συναρτάται με το υψηλό ποσοστό στο
οποίο, κατά τα προαναφερθέντα, έχει ανέλθει η αδήλωτη εργασία, ο δε αριθμός των
18 μηνών που τίθεται ως πολλαπλασιαστής για τον προσδιορισμό του και κατά την
εκτίμηση του κανονιστικού νομοθέτη, η οποία δεν αμφισβητείται, αποτελεί τον
χρόνο που οι εργαζόμενοι απασχολούνται, κατά μέσο όρο, χωρίς να έχουν δηλωθεί,
δεν δύναται να θεωρηθεί ότι αποτελεί κριτήριο απρόσφορο για τον προσδιορισμό
του προστίμου σε ποσό που εξυπηρετεί τον επιδιωκόμενο σκοπό της πάταξης της
αδήλωτης εργασίας, ή ότι υπερακοντίζει, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας,
τον ανωτέρω σκοπό.
Κατά τη γνώμη, όμως, του Συμβούλου Η. Μάζου, η επιβολή του
προστίμου αποτελεί πρόσφορο και αναγκαίο μέτρο για την επίτευξη του δημοσίου
συμφέροντος σκοπού της καταπολέμησης της αδήλωτης εργασίας. Ο καθορισμός, όμως,
του προστίμου, με την επίμαχη κοινή υπουργική απόφαση, προκειμένου για αδήλωτο
εργαζόμενο ηλικίας άνω των 25 ετών, σε 10.549,44 ευρώ, ποσό το οποίο προκύπτει
από τον πολλαπλασιασμό 18 μηνών εργασίας επί μισθό 568,08 ευρώ, αντίκειται στην
αρχή της εν στενή εννοίας αναλογικότητος, λαμβανομένων υπ’ όψιν των συνεπειών
της επιβολής του προστίμου σε μικρές επιχειρήσεις, δοθέντος μάλιστα ότι η
επιλογή 18 μηνών εργασίας, ως στοιχείου υπολογισμού του προστίμου, δεν
τεκμηριώνεται από τα στοιχεία του φακέλου και παρίσταται, ως εκ τούτου,
αυθαίρετη". (taxheaven.gr)
Σχόλια