Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών (Ν.4738/2020)

Της Χριστίνας Δεστούνη, Δικηγόρου- ΜΔΕ Αστικού Δικονομικού Δικαίου

Ο Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών (Ν. 4738/2020) αποτελεί εξωδικαστική διαδικασία ρύθμισης χρηματικών οφειλών προς τους χρηματοδοτικούς φορείς (δηλαδή τράπεζες, εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις κλπ), το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης. Παρέχει στους πιστωτές ένα λειτουργικό περιβάλλον διαμόρφωσης προτάσεων ρύθμισης οφειλών. Οι χρηματοδοτικοί φορείς έχουν διακριτική ευχέρεια ως προς την υποβολή πρότασης ρύθμισης οφειλών και ως προς το περιεχόμενό της και δεν υποχρεούνται να υποβάλουν προτάσεις σε όλες τις περιπτώσεις που τους απευθύνεται αίτηση.  Για την αποπληρωμή των οφειλών προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης τίθεται ως ανώτατο όριο  δόσεων της ρύθμισης οι 240 δόσεις, με ελάχιστο ποσό δόσης τα 50 ευρώ.

Η διαδικασία εκκινεί με πρωτοβουλία είτε του οφειλέτη είτε των πιστωτών. Ο οφειλέτης υποβάλλει αίτηση για εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.  Το Δημόσιο, οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης ή οι χρηματοδοτικοί φορείς μπορούν ως πιστωτές να κινήσουν τη διαδικασία, κοινοποιώντας στον οφειλέτη πρόσκληση για την εξωδικαστική αναδιάρθρωση των οφειλών του, θέτοντας προθεσμία για την υποβολή της αίτησης έως 45 ημερολογιακές ημέρες.

Εφόσον το 90% τουλάχιστον των συνολικών οφειλών προς τους χρηματοδοτικούς φορείς, το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης οφείλεται σε έναν χρηματοδοτικό φορέα δεν επιτρέπεται  η υποβολή αίτησης.  Σε περίπτωση που το σύνολο των οφειλών δεν υπερβαίνει το ποσό των 10.000 ευρώ, δεν είναι επιτρεπτή η υποβολή αίτησης εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών. Στο πεδίο εφαρμογής του νόμου δεν εμπίπτουν οφειλές από τελωνειακούς δασμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οφειλές προς αλλοδαπό Δημόσιο, οφειλές υπέρ τρίτων και απαιτήσεις από  ανακτήσεις κρατικών ενισχύσεων λόγω παραβίασης της Συνθήκης για την Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Μετά την υποβολή της αίτησης, οι συμμετέχοντες πιστωτές που είναι χρηματοδοτικοί φορείς δύνανται να καταθέσουν πρόταση ρύθμισης προς τον οφειλέτη. Αν η πρόταση εξασφαλίσει τη συναίνεση του οφειλέτη, της πλειοψηφίας των συμμετεχόντων πιστωτών που είναι χρηματοδοτικοί φορείς και του ποσοστού των συμμετεχόντων πιστωτών με ειδικό προνόμιο, τότε υπογράφεται σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών μεταξύ των συναινούντων πιστωτών και του οφειλέτη. Εφόσον υπάρχουν οφειλές προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, η σύμβαση τελεί υπό την αίρεση της συναίνεσής τους.

Αν δεν υπογραφεί σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών εντός 2 μηνών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, τότε η διαδικασία θεωρείται ότι περατώθηκε ως άκαρπη. Οι συμμετέχοντες πιστωτές που είναι χρηματοδοτικοί φορείς έχουν την δυνατότητα να απορρίψουν την αίτηση του οφειλέτη και να μην καταθέσουν πρόταση.

Από την υποβολή της αίτησης και μέχρι την με οποιονδήποτε τρόπο περάτωση της διαδικασίας, αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχιση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης κατά του οφειλέτη.  Η αναστολή δεν καταλαμβάνει πλειστηριασμό που έχει προγραμματιστεί εντός 3 μηνών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης από τον οφειλέτη.

Με την επίτευξη σύμβαση αναδιάρθρωσης δεν επιτρέπεται σε καταλαμβανόμενο πιστωτή η επίσπευση αναγκαστικής εκτέλεσης και αναστέλλονται αυτοδικαίως τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης κατά του οφειλέτη για την ικανοποίηση απαιτήσεων που ρυθμίστηκαν με την σύμβαση για όλη τη διάρκεια της σύμβασης και υπό τον όρο τήρησής της.

Δείτε την αρθρογραφία της Χριστίνας Δεστούνη εδώ

Σχόλια