του Ιωάννη Ελ. Κυμιωνή, Δικηγόρου*
Ι. Η δημόσια συζήτηση για τα οργανικά και συστημικά προβλήματα της Ελληνικής Δικαιοσύνης πλουτίζεται το τελευταίο διάστημα με οξείες Δηλώσεις και έντονες αντιδράσεις Ενώσεων, Φορέων και Λειτουργών της Δικαιοσύνης στις προωθούμενες και επιβαλλόμενες κυβερνητικές μεταρρυθμίσεις στην λειτουργία των Δικαστηρίων, αντιδράσεις, που εξ εμπειρίας των περισσοτέρων εξ ημών στις περισσότερες περιπτώσεις κρίνονται υπερβολικές, ιδίως όταν δεν συνοδεύονται από ρεαλιστικές και πρόσφορες αντι-προτάσεις. Ειδικά το πρόβλημα της λειτουργίας των Δικαστηρίων της Αττικής έχει ξεπεράσει προ πολλού το «σημείο βρασμού» και για τους Επαγγελματίες του χώρου και τους για πολίτες – αποδέκτες των υπηρεσιών της συνταγματικώς προβλεπόμενης τρίτης λειτουργίας, η δε στωική και ξεπερασμένης αντίληψης στάση των Φορέων «μην θίγετε τα κακώς κείμενα!» μάλλον θα πρέπει να προσαρμοσθεί χωρίς άλλη καθυστέρηση στα πραγματικά δεδομένα του 21ου αιώνα.
ΙΙ. Αναγκαστικά η όλη συζήτηση εκκινεί και επανέρχεται στο πολλάκις τεθειμένο ζήτημα του υδροκέφαλου Πρωτοδικείου Αθηνών. Κατά παράδοξο και αντιφατικό τρόπο δεδομένα στην όλη συζήτηση πρέπει μεν να θεωρούνται τόσο η σε ισχύ ακόμα και σήμερα ευρισκόμενη νομοθετική διάταξη ήδη από τις αρχές του ...μακρυνού 1983 περί «άμεσης» (!) (τότε...) διχοτόμησης του Πρωτοδικείου Αθηνών, όσο και το αποτέλεσμα του προ ετών άτυπου μη δεσμευτικού «δημοψηφίσματος» του ΔΣΑ με ερώτημα την διχοτόμηση ή μη του Πρωτοδικείου Αθηνών. Αρκούν άραγε σήμερα αυτά, για να μην λαμβάνονται οι δύσκολες αποφάσεις;
Στο σημείο αυτό προτάσεις θα μπορούσαν να αποτελέσουν (και) τα εξής:
(α) Πρόταση ιδρύσεως Πρωτοδικείου Ανατολικής Αττικής[έδρα : Αγία Παρασκευή – σε Κτίριο κυριότητας Ελληνικού Δημοσίου πέριξ του Σταθμού Μετρό προς αναζωογόνηση της εκεί περιοχής] και υπαγωγή των επιχωρίων Ειρηνοδικείων,
(β) Πρόταση ιδρύσεως Πρωτοδικείου Δυτικής Αττικής[έδρα : Ανθούπολη Περιστερίου ή Αγία Βαρβάρα Αττικής – σε Κτίρια κυριότητας Ελληνικού Δημοσίου πέριξ των Σταθμών Μετρό] και υπαγωγή των επιχωρίων Ειρηνοδικείων,
(γ) Αναγκαστική σύνδεση και γεωγραφική ταύτιση της ίδρυσης των νέων Πρωτοδικείων Ανατολικής και Δυτικής Αττικής με τις προσφάτως προκύψασες νέες Εκλογικές Περιφέρειες στην Αττικήκατόπιν της διάσπασης των τέως ανοικονόμητων εκλογικών περιφερειών και την ανάγκη ευχερέστερης εποπτείας της διαδικασίας των Εκλογών από τους Εφόρους ανά Πρωτοδικείο και Εφετείο, ιδίως εάν ασκηθεί και η νομοθετική πρωτοβουλία περί υποχρεωτικής - επιστολικής ή όχι - ψήφου στους Ελληνες Εξωτερικού,
(δ) Πρόταση ίδρυσης [μετά αυτήν των δύο νέων Πρωτοδικείων στην Αττική] και ενός νέου Εφετείου[το λειτουργούν Εφετείο Πειραιώς πρέπει να παραμείνει ως έχει ενισχυομένης με κάθε τρόπο από πλευράς ταχύτητας και θεσμικού ρόλου της ειδικής καθ’ύλην αρμοδιότητας των διαφορών Ναυτικού Δικαίου σε συνεννόηση με τον κόσμο της Ελληνικής Ναυτιλίας καθιερωμένου και του ρόλου του ως Διεθνούς Ναυτιλιακού Διαιτητικού Δικαστηρίου] :το λειτουργούν Εφετείο Αθηνών θα παραμείνει αρμόδιο για το (νέο και γεωγραφικά περιοριζόμενο) Πρωτοδικείο Αθήνας και το νέο Πρωτοδικείο Δυτικής Αττικής, ενώ το ΝΕΟ Εφετείο ΑΤΤΙΚΗΣ {έδρα : η αυτή ορισθησόμενη έδρα του Πρωτοδικείου Ανατολικής Αττικής} θα είναι αρμόδιο για το νέο Πρωτοδικείο Ανατολικής Αττικήςκαι κατά συγχώνευση για το έως σήμερα απαραδέκτως υποστελεχωμένο και προκλητικώς υπολειτουργούν Εφετείο Ευβοίας (Χαλκίδα) διατηρώντας στην Χαλκίδα Μεταβατική Εδρα του προς αποφυγή τοπικών αντιδράσεωνδιορθώνοντας έτσι την προ ετών αστοχία της το πρώτον αβασάνιστης και ασχεδίαστης ιδρύσεώς του,
(ε) Πρόταση ίδρυσης αντίστοιχων Υπηρεσιών Εισαγγελιών στις νέες Δικαστικές Μονάδες,
(στ) Πρόταση ίδρυσης Διοικητικού Πρωτοδικείου Αττικής με διχοτόμηση της αχανούς γεωγραφικής αρμοδιότητας του δυσλειτουργούντος από την ίδρυσή του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθήνας.
ΙΙΙ. Ο υπογράφων γνωρίζει καλώς ότι η πρόταση ίδρυσης Πρωτοδικείων κατά Κώδικα Δικηγόρων (άρ. 87-88) επιφέρει ως υποχρεωτική συνέπεια την κατά δεσμία αρμοδιότητα ίδρυση και συγκρότηση δύο (2) ΝΕΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ με διχοτόμηση του ΔΣΑλόγω ακριβώς της ίδρυσης των δύο Νέων Πρωτοδικείων. Ωστόσο έκαστος μπορεί βάσιμα να αναμείνει μόνο θετικές εξελίξεις για το Δικηγορικό Σώμα, την Δικαιοσύνη, τον ίδιο τον σημερινό ΔΣΑ και την Επιστήμηαπό την λειτουργία των Νέων Συλλόγων και των ΔΣ αυτών σε θεσμικό, επιστημονικό, συνδικαλιστικό, ακόμα και πολιτικό επίπεδο, με την ανάδειξη νέων προοπτικών στον εν λόγω επαγγελματικό χώρο. Οι νέοι Σύλλογοι θα μπορούσαν ως ΝΠΔΔ να καταστούν λειτουργικά και οργανωτικά αυτάρκεις και βιώσιμοι ήδη από την πρώτη στιγμή της ίδρυσής τους (α) διά της πρόσκλησης μετεγγραφής στους νέους Συλλόγους όσων τό επιθυμούν, αλλά και (β) διά της πρόνοιας της μεταφοράς αριθμού εγγεγραμμένων στον ΔΣΑ Δικηγόρων κατά την τελευταία ημερολογιακή δεκαετία εκτός ρητής και αντίθετης δήλωσής τους περί παραμονής στον ΔΣΑ.
Τα προβλήματα στην λειτουργία της Δικαιοσύνης έχουν σημάνει τον συναγερμό τους, ενώ η πανάκεια της «ψηφιοποίησης» δεν ωφελεί από μόνη της. Ας ελπίσουμε ότι ο Κλάδος μετά την πρόσφατη αποτύπωση της βούλησης των Συναδέλφων στις Αρχιαιρεσίες του 11.-12.2021 θα λάβει τα μηνύματα της ογκώδους αποχής και της εκτεταμένης αποστασιοποίησης από τα τεκταινόμενα.
* Ο Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής είναι δικηγόρος ΔΣΑ – Εμμισθος Δικηγόρος ΝΥ ΟΑΕΔ LL.M., LL.M., ΥΔ Παντείου Πανεπιστημίου / e-mail: ioanniskymionis@yahoo.gr
Σχόλια