Ειδικά Σχολεία : Προτάσεις για τα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία

του Ιωάννη Ελ. Κυμιωνή, δικηγόρου*

I. Εσείς τι κάνατε στις 07.- 10.05.2022; Εγώ πάντως παρακολούθησα το Μουσικό Σχολείο Αθήνας (ΜΣΑ) (από μακρυά, από την ωραία Αθήνα...) στην μετάβασή του στην φιλόξενη Ξάνθη για την ετήσια συνάντηση των Μουσικών Σχολείων της Χώρας με οικοδεσπότη το Μουσικό Σχολείο Ξάνθης και χώρο διεξαγωγής την Οικία Οικογένειας Μάνου Χατζιδάκη στην πόλη! Μετά δύο χρόνια σκληρής κορωνο-απαγόρευσης το Μουσικό Σχολείο της Ξάνθης ήδη έχει καταφέρει να καθιερωθεί και να καθιερώσει σε πανελλαδική κλίμακα την Ετήσια Μουσική Συνάντηση ως πανελλήνιο εμβληματικό σχολικό πολιτιστικό γεγονός. Πέρα λοιπόν της Συνάντησης οι περί τα Ειδικά Σχολεία ενασχολούμενοι διαπιστώσαμε πόσο ευρύ είναι το περιθώριο βελτίωσης των Μουσικών, καθώς και των Καλλιτεχνικών,  Σχολείων στην Χώρα μας επ’ωφελεία όλων των παιδιών και του εκπαιδευτικού συστήματος. Προς την  κατεύθυνση αυτή απτές και ρεαλιστικές προτάσεις θα μπορούσαν να είναι :

ΙΙ. 1. Τα θεσμικά ζητήματα περί την λειτουργία των Μουσικών Σχολείων προέχουν : 

(α) μελέτη της πιθανής διοικητικής ενοποίησης των Μουσικών και των Καλλιτεχνικών Σχολείων με διατήρηση της λειτουργικής αυτονομίας των Κατευθύνσεων εντός του νέου Ενιαίου Ειδικού Πολιτιστικού Σχολείου προς εξοικονόμηση οικονομίας κλίμακας, ανθρωπίνου δυναμικού και διοικητικών δαπανών, 

(β) άμεση πιστοποίηση μουσικών σπουδώνμε κρατικό πιστοποιητικό επάρκειας ανά κατεύθυνση των μαθητών Μουσικών Γυμνασίων και Μουσικών Λυκείων κατά την αποφοίτησή τους, 

(γ) οργανική σύνδεση των Μουσικών Σχολείων και αντίστοιχα των Καλλιτεχνικών με τα Μουσικά (και Θεατρικά αντίστοιχα) Τμήματα ΑΕΙ κατάτο επιτυχές πρότυπο των Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων, 

(δ) οργάνωση, απογραφή και ενεργοποίηση (πχ με την ίδρυση Συλλόγων Αποφοίτων)  και αξιοποίηση των Αποφοίτων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων.

2. Εξίσου σημαντικό ζήτημα αφορούν οι εκπαιδευτικές εκκρεμότητες: ενδεκτικώς 

(α) τοποθέτηση Ψυχολόγων – Εμψυχωτών στα Μουσικά Σχολεία, 

(β) διοργάνωση διαγωνισμώντου ΥΠΑΙΘ για τους μαθητές ΜΣ και ΚΣ και Δράσεων για τους Καθηγητές ΜΣ και ΚΣ, 

(γ) οργάνωση στοχευμένων εκδρομών και επισκέψεων ΜΣ και  ΚΣ, 

(δ) συστηματική και υποχρεωτική συνεργασία των ΜΣ της Χώρας επί Τομέων της Μουσικής Παιδείας και της Μουσικής Παράδοσης της Χώρας μας.

3. Δεν πρέπει να παραβλέπουμε και την σημασία των διοικητικών εκκρεμοτήτων στα ΜΣ : 

(α) υποχρεωτική σύνταξη δεσμευτικών οργανογραμμάτων των ΜΣ και των ΚΣ και καταγραφή των ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΜΕΝΩΝ κενών σε εκπαιδευτικό και καλλιτεχνικό προσωπικό έκαστης Σχολικής Μονάδας, 

(β) σύσταση Περιφερειακών Σχολικών Επιτροπών Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων ανά Περιφερειακή Ενότητα έκαστης Περιφέρειας της Χώρας, 

(γ) βελτίωση της δωρεάν σίτισης των μαθητών με προώθηση της Μεσογειακής και της Κρητικής διατροφής, 

(δ) αναδιοργάνωση του συστήματος δωρεάν μεταφοράς μαθητών και μουσικών οργάνων τους, 

(ε) ίδρυση και πολλαπλασιασμός Ψηφιακών Μουσικών Βιβλιοθηκών σε κάθε Μουσικό Σχολείο της Χώρας, 

(στ) καθιέρωση Χορηγικής Κάρτας Ελεύθερης Εισόδου – «πάσου» σε ΟΛΟΥΣ τους μαθητές ΜΣ και ΚΣ σε Εκδηλώσεις και Θεάματα περί τις μαθητικές σπουδές τους και τις ειδικότητες στα ΜΣ και ΚΣ, 

(ζ) καθιέρωση Χορηγικής Κάρτας Εκπτώσεων για δίδακτρα ή άλλες επιβαρύνσεις (πχ εξέταστρα) σε Ωδεία και Μουσικές Σχολές, για προμήθεια μουσικών βιβλίων και γραφικής ύλης για τους μαθητές ΜΣ όλης της Χώρας, 

(η) συστηματικός και εξειδικευμένος Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός στα ΜΣ και τα ΚΣ όλης της Χώρας.

4. Καίριο και κύριο πρόβλημα σε όλη την Χώρα είναι ο κτιριακός προγραμματισμός και εξοπλισμός των ΜΣ, άρα απαιτείται  

(ι) μεσομακροπρόθεσμος πενταετής σχεδιασμός ανέγερσης, κατασκευής καιλειτουργίας Σχολικών Μονάδων με Αίθουσες Πολιτισμού ανοικτέςστο κοινό και την κοινωνία και ενδεχομένως Οικοτροφείων για τους μαθητές (α) στις έδρες εκάστου γεωγραφικού διαμερίσματος επιπέδου Νομού ή Περιφερειακής Ενότητας και (β) στην δεύτερη σε πληθυσμό πόλη της Περιφερειακής Ενότητας μέσω ΣΔΙΤ νέων Εκπαιδευτηρίων Υψηλών Προδιαγραφών από το νέο Πλαίσιο Αναφοράς 2021-2027, 

(ιι) εξοπλισμός των ΜΣ (πχ μουσικά όργανα, Αίθουσες Μουσικής, Αίθουσες Χορού, Studio ηχογραφήσεων και κινηματογραφήσεων), 

(ιιι) καθιέρωση Χορηγικού Ομαδικού ΙδιωτικούΑσφαλιστηρίου για τα μουσικά όργανα των μαθητών για τους κινδύνους φθορών, κλοπής ή άλλων κινδύνων.

5. Σημαντικό ζήτημα είναι η οργάνωση των Συλλόγων Γονέων των Μουσικών Σχολείων πέραν της οργάνωσης των πρωτοβάθμιων Συλλόγων και Κηδεμόνων και συγκεκριμμένα 

(α) η ίδρυση δευτεροβάθμιωνΕνώσεων Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων ανά Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσηςστην Χώρα, 

(β) η ίδρυση Πανελλήνιας Ενωσης Γονέων και Κηδεμόνων Μαθητών Μουσικών Σχολείων με μέλη τις δευτεροβάθμιες Ενώσεις Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων ΜΣ και ΚΣ με υποχρεωτική συμμετοχή στην Ανωτάτη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας. Τα όργανα αυτά 

(γ) θα μπορούσαν να αναλάβουν τις αδελφοποιήσεις με ομόλογα Σχολεία της  Ελληνικής Ομογένειας και της Διασποράς και τις ανταλλαγές επισκέψεων και σχέσεων των Σχολικών Μονάδων και των αντίστοιχων Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων (πχ Ελληνικά Σχολεία Αλεξάνδρειας και Καϊρου Αιγύπτου, Αρσάκεια Σχολεία Αλβανίας, Ελληνικά Σχολεία Κωνσταντινούπολης, Ιμβρου και Τενέδου), αλλά και 

(δ) να οργανώσουν την δημιουργική απασχόληση κατά την διάρκεια σχολικών διακοπών των μαθητών σε πρότυπα «Θερινά Σχολεία» - «Χειμερινά Σχολεία» - «Εαρινά Σχολεία».

Αν είναι καλές οι προτάσεις, θα φανεί – πού αλλού; Στο ... χειροκρότημα!

*Ο Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής είναι Δικηγόρος ΔΣΑ – Εμμισθος Δικηγόρος Τμήματος Δικαστηρίων ΔΝΥ ΔΥΠΑ, LL.M., LL.M., ΥΔ Παντείου Πανεπιστημίου [ioanniskymionis@yahoo.gr] 

δείτε και άλλα άρθρα του Ιωάννη Κυμιωνή εδώ

Σχόλια