Αθέμιτες εμπορικές πρακτικές της Booking.com: Το πρόστιμο των 6 εκατομμυρίων ευρώ που της επέβαλε εθνική Αρχή Ανταγωνισμού

Ένα από τα μεγαλύτερα πρόστιμα για παραβίαση της νομοθεσίας περί αθέμιτου ανταγωνισμού έχει επιβληθεί στην διαδικτυακή πλατφόρμα ηλεκτρονικών κρατήσεων Booking.com, από την Αρχή Ανταγωνισμού της Ουγγαρίας. Το ύψος του προστίμου (6 εκατομμύρια ευρώ περίπου / 2,5 δισ. HUF) που επέβαλε η Αρχή απεικονίζει τη σοβαρότητα και βαρύτητα των παραβάσεων της ολλανδικής εταιρείας.

Εκτός από την επιβολή προστίμου η Αρχή Ανταγωνισμού απαγόρευσε στην Βooking.com να συνεχίσει τις επιθετικές μεθόδους πωλήσεων. Ειδικότερα, σύμφωνα με την απόφαση της 28ης Απριλίου 2020, η Booking.com προχώρησε σε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές κατά των καταναλωτών, μεταξύ άλλων, διαφημίζοντας παραπλανητικά ορισμένα από τα προσφερόμενα καταλύματά της με δωρεάν επιλογή ακύρωσης της κράτησης και ασκώντας αδικαιολόγητη ψυχολογική πίεση στους καταναλωτές να κάνουν έγκαιρες κρατήσεις.

Ως αποτέλεσμα της διαδικασίας εποπτείας της Αρχής Ανταγωνισμού που κινήθηκε το 2018, η Αρχή διαπίστωσε ότι οι εμπορικές πρακτικές της συγκεκριμένης επιχείρησης, οι οποίες υιοθετήθηκαν στον ιστότοπό της, παραβιάζουν από τρεις απόψεις:

1. Σε τηλεοπτικές και διαδικτυακές διαφημίσεις που προωθούν τις υπηρεσίες της, η εταιρεία έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη «δωρεάν ακύρωση» της κράτησης. Στην πραγματικότητα, οι καταναλωτές μπορούσαν να κάνουν χρήση αυτής της επιλογής μόνο για περιορισμένο χρονικό διάστημα και πλήρωσαν υψηλότερη τιμή από ότι για το ίδιο κατάλυμα χωρίς την επιλογή "δωρεάν ακύρωσης", δηλαδή η δωρεάν τιμή συμπεριλήφθηκε στην τιμή του εν λόγω καταλύματος .

2. Σε σχέση με τις προσφορές διαμονής που διατίθενται στον ιστότοπο της Booking.com και μέσω της εφαρμογής για κινητά της Booking.com, η επιχείρηση υιοθέτησε τακτικές πώλησης υπό πίεση σε κάθε στάδιο της διαδικασίας αναζήτησης και κράτησης καταλυμάτων. Αυτό έλαβε τη μορφή της χρήσης πληροφοριών που τραβούν την προσοχή (εντυπωσιακό χρώμα, μέγεθος γραμματοσειράς ή άλλα χαρακτηριστικά) (π.χ. "32 ακόμη άτομα παρακολουθούν επίσης", "Ένα άτομο σκέφτεται να κάνει κράτηση για αυτό το κατάλυμα αυτήν τη στιγμή", "Πολύ περιζήτητο! Έγινε κράτηση 17 φορές τις τελευταίες 24 ώρες"), γεγονός που έδωσε στους καταναλωτές την εντύπωση ότι τα καταλύματα που έβλεπαν είχαν υψηλή ζήτηση και περιορισμένη διαθεσιμότητα. Αυτή η πρακτική είναι πιθανό να ασκήσει ψυχολογική πίεση και να διαταράξει τη διαδικασία λήψης αποφάσεων των καταναλωτών, ως αποτέλεσμα). Όλα αυτά αλλοιώνουν τη συναλλακτική απόφαση του καταναλωτή.

3. Η εταιρεία δεν έχει ασκήσει το απαιτούμενο επίπεδο επαγγελματικής επιμέλειας όταν εμφανίζει τις προσφορές των παρόχων καταλυμάτων  στην Ουγγαρία κατά την καταχώριση της Széchenyi Recreation Card, ως προτιμώμενο μέσο πληρωμής. Στην πραγματικότητα, η διαθεσιμότητα αυτής της μεθόδου πληρωμής δεν εμφανιζόταν στους καταναλωτές με τον ίδιο τρόπο και στην ίδια τοποθεσία για όλα τα καταλύματα που δέχονταν τη συγκεκριμένη πιστωτική κάρτα, με αποτέλεσμα να επηρεάζονται πιθανώς οι αποφάσεις των καταναλωτών.

Η Αρχή, λαμβάνοντας υπόψη τα έσοδα από προμήθειες της εταιρείας που αποκτήθηκαν σε σχέση με κρατήσεις στην Ουγγαρία, η οποία επηρεάστηκε από τις παραπάνω παραβάσεις, επέβαλε πρόστιμο εποπτείας ανταγωνισμού ύψους 2,5 δισεκατομμυρίων HUF.(περίπου 6 εκατομμύρια ευρώ). Εκτός από την επιβολή προστίμου, η Αρχή απαγόρευσε στην επιχείρηση να διαπράξει περαιτέρω παραβάσεις ορίζοντας προθεσμία για την παύση των παραβατικών πρακτικών (για τις δύο πρώτες πρακτικές που ερευνήθηκαν).

Όπως σημειώνεται, η απόφαση της Ουγγρικής Αρχής Ανταγωνισμού είναι σύμφωνη με τη δράση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των εθνικών αρχών προστασίας των καταναλωτών της ΕΕ, με αποτέλεσμα η επιχείρηση να δεσμευθεί να τροποποιήσει την εμπορική της συμπεριφορά με διάφορους τρόπους για να συμμορφωθεί με τους κανόνες της ΕΕ. Το κατά πόσο το έχει κάνει, αυτό είναι προφανές στους καταναλωτές που χρησιμοποιούν την εν λόγω πλατφόρμα. (πηγή: gvh.hu /Ουγγρική Αρχή Ανταγωνισμού/ photo: freepik.com).

Σχόλια