Δικαίωμα υπαναχώρησης από εξ αποστάσεως σύμβαση, η οποία αρχικώς είναι δωρεάν και παρατείνεται αυτομάτως (ΔΕΕ)

Σύμφωνα με την Απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ, στις 5.10.2023, στην υπόθεση C-565/22 (Sofatutor), το δικαίωμα υπαναχώρησης από εξ αποστάσεως σύμβαση, η οποία αρχικώς είναι δωρεάν και παρατείνεται αυτομάτως, παρέχεται στον καταναλωτή μία και μόνη φορά. Δεν ισχύει το ίδιο σε περίπτωση που ο καταναλωτής δεν έχει ενημερωθεί επαρκώς για το συνολικό κόστος της συνδρομής.

Η επιχείρηση Sofatutor διατηρεί διαδικτυακές πλατφόρμες μάθησης οι οποίες απευθύνονται σε μαθητές. Κατά την πρώτη απόκτηση συνδρομής, παρέχεται δυνατότητα δωρεάν δοκιμής επί 30 ημέρες. Οποτεδήποτε κατά το ως άνω χρονικό διάστημα μπορεί να γίνει καταγγελία της συνδρομητικής σύμβασης. Η συνδρομή καθίσταται επί πληρωμή μόνο μετά τη λήξη της περιόδου των 30 ημερών. Σε περίπτωση που η επί πληρωμή συνδρομή λήξει χωρίς να έχει γίνει καταγγελία, παρατείνεται αυτομάτως για ορισμένο χρονικό διάστημα.

Κατά τη στιγμή της απόκτησης μιας τέτοιας συνδρομής εξ αποστάσεως, η Sofatutor ενημερώνει τους καταναλωτές για το δικαίωμα υπαναχώρησης. Μια αυστριακή ένωση προστασίας των καταναλωτών φρονεί όμως ότι ο καταναλωτής διαθέτει δικαίωμα υπαναχώρησης όχι μόνο κατά την απόκτηση δωρεάν δοκιμαστικής συνδρομής διάρκειας 30 ημερών, αλλά και κατά τη μετατροπή της δοκιμαστικής συνδρομής σε συνδρομή επί πληρωμή και κατά την παράτασή της.

Το αυστριακό Ανώτατο Δικαστήριο το οποίο επιλήφθηκε της διαφοράς ζήτησε από το Δικαστήριο να ερμηνεύσει ως προς το σημείο αυτό την οδηγία σχετικά με τα δικαιώματα των καταναλωτών.[1]

Το Δικαστήριο της ΕΕ απαντά ότι, σε περίπτωση απόκτησης συνδρομής η οποία περιλαμβάνει δωρεάν αρχική περίοδο και η οποία, εφόσον δεν γίνει καταγγελία, παρατείνεται αυτομάτως, το δικαίωμα υπαναχώρησης από εξ αποστάσεως συναφθείσα σύμβαση παρέχεται στον καταναλωτή καταρχήν μία και μόνη φορά. Εντούτοις, αν, κατά την απόκτηση της συνδρομής, ο καταναλωτής δεν έχει ενημερωθεί κατά τρόπο ευκρινή, κατανοητό και ρητό ότι, μετά τη δωρεάν αρχική περίοδο, η συνδρομή θα καταστεί επί πληρωμή, ο καταναλωτής θα πρέπει να έχει εκ νέου δικαίωμα υπαναχώρησης μετά την εν λόγω περίοδο. (πηγή curia.europa.eu)

Δείτε την απόφαση εδώ


[1] Οδηγία 2011/83/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 25ης Οκτωβρίου 2011, σχετικά με τα δικαιώματα των καταναλωτών, την τροποποίηση της οδηγίας 93/13/ΕΟΚ του Συμβουλίου και της οδηγίας 1999/44/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και την κατάργηση της οδηγίας 85/577/ΕΟΚ του Συμβουλίου και της οδηγίας 97/7/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (ΕΕ 2011, L 304, σ. 64). Η οδηγία 2011/83 τροποποιήθηκε με την οδηγία (ΕΕ) 2019/2161 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Νοεμβρίου 2019 (ΕΕ 2019, L 328, σ. 7), ή οποία όμως δεν είναι ακόμη εφαρμοστέα εν προκειμένω.

Σχόλια